PENCEMARAN BUNYI
Pencemaran bunyi (atau bunyi persekitaran) merupakan hasil
daripada mesin, haiwan atau manusia yang mengganggu aktiviti atau keseimbangan
kehidupan manusia atau haiwan. Kebanyakan sumber pencemran ini berlaku di luar
rumah seperti sistem pengangkutan, termasuk bunyi kenderaan, bunyi kapal
terbang, dan bunyi kereta api. Perancangan bandar yang tidak tersusun telah
menimbulkan pencemaran bunyi kerana bangunan kilang dan kawasan perumahan yang
bersebelahan boleh menyebabkan pencemaran bunyi dalam kawasan perumahan. Punca
yang lain bagi pencemaran bunyi di dalam dan di luar rumah adalah penggera
kereta, siren perkhidmatan kecemasan, perkakasan pejabat, mesin pengilangan,
kerja pembinaan, peralatan penyenggaraan laman, salakan anjing, alatan
elektrik, perkakasan bermotor, dengungan lampu, sistem hiburan audio, pembesar
suara, dan suara yang bising.
Kesan kepada kesihatan manusia
Kesan bunyi adalah berkait dengan kesihatan dan tingkah-laku
secara semulajadi. Bunyi yang tidak dikehendaki ini dikenali sebagai pencemaran
bunyi. Bunyi yang tidak diingini ini mampu merosakkan kesihatan secara
fisiologi dan juga secara fisiologi. Pencemaran bunyi mampu menyebabkan
seseorang itu rimas dan mempunyai gangguan seperti sikap yang agresif,
hipertensi, tahap tekanan tinggi, kehilangan pendengaran, gangguan tidur, dan
kesan buruk yang lain. Seterusnya, tekanan dan hipertensi adalah punca utama
masalah kesihatan, di mana telinga berdengung atau 'tinitus' yang boleh
menyebabkan seseorang mengalami masalah daya ingatan, tekanan teruk dan
serangan panik yang tidak dapat diduga. Pendedahan yang kronik kepada bunyi
yang bising mungkin dapat menyebabkan kehilangan pendengaran akibat. Statistik
telah menunjukkan bahawa lelaki yang berusia yang didedahkan kepada bunyi yang
bising akan mengalami kekurangan pendengaran yang sensitif berbanding rakan
sejawat yang tidak terdedah. Walaupun perbezaan di antara kedua-dua kumpulan
dari segi pendengaran yang sensitif akan menurun dengan mengikut masa, tetapi
kedua-dua kumpulan ini tidak dapat dibezakan ketika berumur 79 tahun. Satu
perbandingan telah menunjukkan bahawa puak Maaban di Ghana tidak begitu
terdedah kepada bunyi bising yang dihasilkan oleh pengangkutan atau
perkilangan, berbanding dengan penduduk di Amerika Syarikat yang biasa. Perkara
ini menunjukkan bahawa pendedahan kronik bunyi yang bising kepada persekitaran
dengan tahap bising yang sederhana dapat menyumbang kepada kehilangan
pendengaran. Tahap bunyi bising yang tinggi mampu menyumbang kepada kesan
kardiovaskular dan pendedahan kepada tahap sederhana tinggi dalam tempoh lapan
jam boleh menyebabkan peningkatan statistik pada tekanan darah daripada lima
hingga sepuluh poin. Peningkatan tekanan perasaan atau ‘vasoconstriction’juga
mendorong kepada dan "vasoconstriction" mendorong kepada peningkatan
tekanan darah termasuk juga peningkatan kejadian penyakit arteri koronari. Pencemaran
bunyi juga merupakan punca gangguan kepada orang ramai. Kajian pada tahun 2005
oleh penyelidik dari Sepanyol telah mendapati bahawa penghuni di sekitar
kawasan bandar sanggup untuk membayar sekitar empat Euro pada setiap desibel
dalam tempoh setahun bagi mengurangkan bunyi.
Kesan alam sekitar
Bunyi bising mampu memberi kesan buruk pada haiwan
menyebabkan tekanan, meningkat risiko kematian dengan menukar keseimbangan
sensitif pengesanan dan mengelak pemangsa/mangsa, dan menganggu penggunaan
bunyi mereka sebagai perhubungan terutama berkait dengan pembiakan dan
navigasi. Dedahan lampau akustik boleh mendorong kepada kehilangan pendengaran
sementara atau kekal. Kesan bising pada kehidupan haiwan adalah kemusnahan
habitat yang disebabkan bunyi bising, dalam kes spesies terancam mungkin
merupakan laluan kepada kepupusan. Pencemaran bunyi telah menyebabkan kematian
speseis paus tertentu yang menyadai diri mereka menyadai diri mereka selepas
terdedah kepada sonar tentera yang kuat. Bunyi bising turut menyebabkan spesies
berhubung lebih kuat, yang dikenali sebagai tindak balas vokal Lombard. Ahli
sains dan penyelidik telah melakukan ujian yang menunjukkan lagu paus adalah
lebih panjang apabila pengesan kapal selam diaktifkan. Sekiranya makhluk tidak "bercakap"
cukup kuat, suara mereka akan tenggelam oleh bunyi "anthropogenik".
Bunyi yang tidak didengari ini mungkin amaran, pencarian mangsa, atau
persediaan bagi jaring buih. Apabila satu spesies mula bersuara lebih kuat, ia
akan menengelami suara speseis lain, menyebabkan keseluruhan sistem ekologi
akhirnya bercakap lebih kuat. Burung Robin Eropah European Robins yang tinggal
dalam persekitaran bandar lebih cenderung untuk menyanyi pada waktu malam di
tempat yang memiliki pencemaran bunyi yang tinggi pada waktu siang,
mencadangkan bahawa ia menyanyi malam kerana ia lebih senyap, dan perutusan
mereka boleh disebarkan melalui persekitaran dengan lebih jelas. Yang
menariknya, kajian yang sama membuktikan bahawa bunyi waktu siang adalah
jangkaan lebih kuat bagi nyanyian waktu malam berbanding pencemaran cahaya,
yang sering kali dikatakan punca fenomena tersebut. Zebra finch menjadi kurang
taat dengan pasangannya apabila terdedah kepada bunyi trafik. Ini mampu
mengubah arah evolusi melalui pemilihan trait, menyerap sumber yang biasanya
digunakan bagi aktiviti laindan dengan itu mendorong kepada akibat genetik dan
evolosi yang besar.
Kesan pencemaran bunyi di UK
Angka yang dikumpulkan oleh Rockwool, pengilang kapas mineral
penebat bangunan, berdasarkan tindak balas pihak berkuasa tempatan kepada
permintaan berasaskan Akta Kebebasan Maklumat ("Freedom of Information Act
- FOI") menunjukkan dalam tempoh April 2008 - 2009 majlis dewan menerima
315,838 aduan berkait pencemaran bunyi dari kediaman persendirian. Ini
menyebabkan pegawai kesihatan persekitaran diseluruh UK mengeluarkan 8,069
notis pengurangan bunyi, atau sebutan di bawah syarat Akta Tingkah-laku
Anti-Sosial ("Anti-Social Behaviour (Scotland) Act"). Dalam tempoh 12
bulan terakhir, 524 rampasan peralatan telah dibenarkan termasuk mengalih
pembesar suara, stereo dan televisen kuat. Majlis Dewan Bandar Westminster
telah menerima aduan tertinggi bagi setiap seorang penduduk berbanding daerah
lain di UK dengan 9,814 aduan mengenai bunyi, yang bersamaan dengan 42.32 aduan
setiap seribu penduduk. Lapan dari 10 majlis tertinggi menurut aduat setiap
1,000 penduduk terletak di London.
Pengurangan dan mengawal bunyi
Tiub bunyi di Melbourne, Australia, direka bagi mengurangkan
bising laluan jalan tanpa mengurangkan kecantikan kawasan tersebut. Teknologi
bagi mengurangkan atau menyingkir bunyi boleh dilaksanakan seperti berikut:
Terdapat pelbagai strategi bagi mengurangkan bunyi jalan
termasuk: penggunaan halangan bunyi, menghadkan kelajuan kenderaan, menukar
tekstur permukaan jalan, menghadkan kenderaan berat, menggunakan kawalan trafik
yang melicinkan aliran trafik bagi mengurangkan brek dan pecutan, dan reka
bentuk tayar. Faktor penting dalam perlaksanaan strategi ini adalah model
komputer bagi bunyi jalan, yang mampu menangani topografi, meteorologi, operasi
trafik dan pengurangan hipotesis tempatan. Kos membina pengurangan bina dalam
adalah serdahana, tertakluk kepada penyelesaian ini difikirkan pada tahap perancangan
projek laluan jalan.
Bising kapal terbang boleh dikurangkan sehingga satu tahap
dengan mereka semula enjin jet yang lebih senyap, yang dilakukan dengan
tekunnya pada 1970-an dan 1980-an. Strategi ini telah membawa pengurangan
terhad tetapi disedari bagi tahap bising bandar. Pertimbangan operasi, seperti
menukar laluan penerbangan dan tempoh masa penggunaan landasan, telah
membuktikan kebaikannya bagi penduduk berhampiran lapangan terbang. Program
penebat semula disponsor oleh FAA bermula sejak 1970-an juga mendapat kejayaan
besar bagi mengurangkan bising dalam kediaman bagi beribu penduduk seluruh
Amerika Syarikat.
Pendedahan pekerja kepada bising pengilangan telah diatasi
sejak 1930-an. Perubahan termasuk reka semula peralatan perkilangan, memasang
sistem gantungan dan halangan fizikal di tempat kerja.
Amerika Bebas Bising ("Noise Free America"),
pertubuhan anti pencemaran bunyi, sering melobi bagi perlaksanaan undang-undang
bunyi disemua tahap kerajaan.
No comments:
Post a Comment